Samfundsansvar
Jysk Energi ønsker at tage en aktiv rolle i en bæredygtig udvikling af en elektrificeret fremtid. Dette gælder både for lokalområdet, men også det danske samfund som helhed. Da vi som forbrugerejet andelsselskab har et direkte ansvar overfor ca. 30.000 husstande i Nordvestjylland, ser vi det som et samfundsansvar at skabe værdi lokalt – vel at mærke på en måde, hvor der både tages miljø- og klimamæssige samt sociale hensyn.
At denne tilgang samtidig kan skabe økonomisk vækst, nye forretningsområder og et godt omdømme viser, at det ikke kun udadtil er en god idé at behandle både natur og mennesker med seriøsitet og respekt, men at det også er grundlaget for en sund forretning.
Hos Jysk Energi er det en fundamental opgave for virksomheden at levere en høj forsyningssikkerhed. Forsyningssikkerheden på strøm overfor Jysk Energi A.m.b.a.’s andelshavere ligger på 99,99%, hvilket er resultatet af koncernens løbende investeringer i elnettet. Tilsvarende investeres der i fibernet, da Jysk Energi har påtaget sig opgaven at udbrede fibernet til alle i forsyningsområdet.
Som et forbrugerejet selskab har Jysk Energi forpligtet sig til at bidrage med værdi til lokalområdet. Vi uddeler økonomiske bidrag til lokale arrangementer, foreninger og andre værdiskabende lokale tiltag gennem sponsor- og jubilæumspuljen samt gennem tarifnedsættelser.
Sociale og arbejdsforhold
Jysk Energi er på den ene side en ekspanderende virksomhed med økonomisk og forretningsmæssig vækst og på den anden side et lokalt andelsselskab, hvor de fælles interesser varetages, og hvor arbejdsvilkårene er ordentlige og anstændige.
Størstedelen af medarbejderne hos Jysk Energi har deres dagligdag på domicilet ved Holstebro, mens andre har deres egentlige arbejdsplads ude i forsyningsområdet i forbindelse med etablering og vedligeholdelse af fiber- og elinfrastruktur. Uanset arbejdssted er det Jysk Energi magtpåliggende at sørge for, at alle medarbejdere har ordnede forhold og passende arbejdsredskaber. Der har været en stor stigning i antal medarbejdere, hvilket har resulteret i, at vi gennem en ombygning af domicilet har skabt flere kontorpladser på domicilet. Desuden har vi etableret et kontor på P. O. Pedersens vej 2 i Århus for et stigende antal medarbejdere med bopæl i eller udenfor Århus.
Jysk Energis målsætning om ligestilling er lavet ud fra en betragtning om at det altid er god praksis at have forskellige erfaringer og synspunkter i såvel arbejdsstyrken som ledelsen og bestyrelsen. Virksomhedens personalepolitik vægter personlighed og kompetencer før andre parametre, så køn og minoritet spiller derfor ingen rolle ved rekruttering.
Sundhed og trivsel
Jysk Energi tager ansvar for og hensyn til medarbejdernes sundhed – både fysisk og psykisk. Medarbejderne hos Jysk Energi har adgang til både sundhedsfremmende faciliteter og aktiviteter samt en omfattende sundhedsforsikring. Ved ansættelse bliver hver kontorplads indstillet til den enkelte medarbejder af en fysioterapeut, som kommer forbi domicilet en gang om måneden. I den forbindelse har alle medarbejdere ligeledes mulighed for behandlinger. Vi har også et motionscenter, som står til fri afbenyttelse.
Udekørende medarbejdere deltager på relevante og obligatoriske kurser vedrørende fysiske og sikkerhedsmæssige forhold.
Trivslen på arbejdspladsen er en nøglefaktor for tilfredse medarbejdere. Som et led i at bevare det høje trivselsniveau på arbejdspladsen arrangeres der løbende personalearrangementer. Medarbejderinvolveringsorganet (MIO) varetager planlægning, ledelse og koordinering af både samarbejds- og arbejdsmiljøopgaver på tværs af hele organisationen.
MIO står for den årlige medarbejdertrivselsundersøgelse (MTU), hvor det er frivilligt at deltage, og i 2023 var der en deltagelsesprocent på 94,6%, mod et mål på 90%. MTU’en bliver brugt af ledere på afdelings- og koncernniveau for at identificere indsatsområder til forbedring af medarbejdertrivslen fremadrettet. Der er spurgt til i alt 16 faktorer, og Jysk Energis kontinuerlige målsætning er, at gennemsnitsscoren for alle parametre på tværs af organisationen er 3,8. I 2023 var den samlede score 3,9. Desuden lægges der særlig vægt på parameteren ”Jobbet i almindelighed”, som repræsenterer den enkelte medarbejders oplevelse af tilfredshed med sit job. Her er målet 4,0. I 2023 var scoren 4,4.
Resultaterne fra årets MTU bevidner, at Jysk Energi opnår sine målsætninger. Tallene vidner om, at medarbejdere hos Jysk Energi generelt er tilfredse med deres arbejdsvilkår. Der er dog løbende identificeret indsatsområder, som der arbejdes aktivt for at forbedre i de enkelte teams og på afdelingsniveau.
Uddannelse og praktikpladser
Jysk Energi har en målsætning om fortsat at tilbyde et spændende, attraktivt og lærerigt arbejdsmiljø, hvor alle – uanset stillingsbetegnelse og anciennitet – har mulighed for at blive udfordret fagligt og har mulighed for at udvikle sig i jobbet.
Jysk Energi ønsker at kunne bidrage til uddannelse af fremtidens arbejdsstyrke ved bl.a. at agere praktikplads for personer under uddannelse – både ift. erhvervs- og videregående uddannelser. Derfor er der indgået en aftale med Erhvervsakademi MidtVest om at sikre praktikplads for elinstallatørpraktikanter, ligesom virksomheden som led i Holstebro Kommunes beskæftigelsesindsats har haft erhvervspraktikanter tilknyttet i forskellige sammenhænge og roller. Derudover tilbydes medarbejdere kurser og efteruddannelse.
Medarbejdersikkerhed
Jysk Energi skal opretholde sikkerhed på arbejdspladsen, så virksomheden forbliver et naturligt tilvalg hos både nuværende og fremtidige medarbejdere.
På tværs af koncernen er der stort fokus på sikkerhed og uddannelse, så medarbejderne får bedst mulige betingelser for at udføre jobbet uden ulykker. Det er målsætningen hvert år at undgå skader ved at lære af erfaringerne fra ulykker og ”nær ved ulykker” i såvel egen organisation som i branchen generelt. Målet er ikke at have ulykker, da konsekvenserne kan være fatale.
Investeringer i bæredygtig energi
Jysk Energi koncernen har foruden engagementet i de nationale målsætninger også en vision om selv at investere aktivt i den grønne omstilling – bl.a. ved at investere direkte i vedvarende energi projekter.
I 2022 blev Solcellepark Høvsøre opført, hvor de lokale borgere købte 50% af anlægget. Denne forretningsmodel er i Jysk Energi kendt som LIV-modellen (Lokalt medejerskab og Investeringer på lang sigt i Vedvarende energi).
Erfaringen med udvikling, opførsel og drift af VE-anlæg er i slutningen af året blevet udskilt til selskabet Ænergy P/S, hvor Jysk Energi har en ejerandel. Ænergy P/S har en projektpipeline med over 20 projekter på forskellige stadier i planlægningsprocessen. Projekterne er en kombination af sol- og hybridprojekter.
Ud over ejerandelen i Ænergy P/S, investerer Jysk Energi bl.a. i biogas gennem Danish Bio Commodities og i vind- og solenergi gennem I/S Nissum Bredning, Thyborøn Sydhavns Møllelaug I/S og Solcellepark Høvsøre I/S. VE-parkernes anslåede årsproduktion beløber sig til ca. 85.000 MWh og er alle ejet i fællesskab med lokalbefolkningen.
Foruden investeringerne i VE-anlæg har Jysk Energi som et led i udbygningen af e-mobility infrastrukturen også investeret i Greenbow.
Affaldssortering og genanvendelse
Hos Jysk Energi er der stor fokus på at minimere det aftryk, der efterlades i naturen som følge af aktiviteterne i koncernen. Der er særlig opmærksomhed på miljørisici forbundet med afskaffelsen af forurenende materialer.
Jysk Energi sorterer affald i 24 fraktioner. Affaldsbekendtgørelsen stiller krav til minimum at sortere i 10 fraktioner, hvilket var gældende fra 1/1-2023. Denne finopdeling foregår både på domicilet og ude på projekter, hvilket har resulteret i en samlet genanvendelsesprocent på 84,4% af den samlede affaldsmasse. Dette betyder, at 15,6% er gået til deponi.
Miljøet har gavn af affaldssorteringen. Beregningerne viser, at emissionsbesparelserne er på 181.467 kg CO2 i 2023 sammenlignet med 100% deponi. Blandt de kategorier af affald, som står for de største besparelser, findes kabler, jern og formateriale. Jysk Energi vil fortsætte med affaldssorteringen fremover.
Dataetik
Jysk Energi har en politik for korrekt behandling af data, som vi indsamler i forbindelse med vores aktiviteter.
Vores forretningsgrundlag forudsætter indsamling, behandling og opbevaring af væsentlige mængder af data og personhenførbare oplysninger. Det er primært tale om personoplysninger med undtagelse af CPR-numre, der er særreguleret. Som elhandler er der hjemmel til indsamling af CPR-numre med det formål at validere kundens identitet overfor Energinet, som har det overordnede ansvar for det danske elnet.
Det er os magtpåliggende at behandle vores kunder, samarbejdspartnere og medarbejdere med respekt, og der foretages en løbende årlig gennemgang af interne processer, hvor dataindsamling og databehandling foregår. Med udgangspunkt i det enkelte forretningsområdes behov for persondata vurderes det, om dataindsamling og -behandling er relevant og behandles korrekt ud fra dataetiske kriterier.
Vi ønsker med vores dataetiske tilgang at skabe tryghed og tillid hos vores kunder, samarbejdspartnere og medarbejdere omkring de data, som vi er blevet betroet. Vi overholder gældende lovgivning og følger løbende udviklingen for god dataetik.
Antikorruption
Gennem Jysk Energis forvaltning af værdipapirer er der en risiko for at investere i virksomheder, der ikke lever op til de internationale standarder for ansvarlig værdipapirinvestering. Jysk Energi ønsker i forbindelse med værdipapirinvesteringer at sikre, at det opnåede afkast sker på en forsvarlig måde, hvor der tages hensyn til mennesker og miljø. Selskabet kræver derfor, at de finansielle samarbejdspartnere udviser samfundsansvar i forbindelse med investeringer, hvilket indebærer, at miljø, sociale forhold og god selskabsledelse (ESG) indgår i investeringsbeslutningerne.
Selskabet forlanger yderligere, at vores finansielle samarbejdspartnere undersøger at virksomheder, der investeres i, ikke krænker international ret, defineret som konventioner tiltrådt og ratificeret af hovedparten af verdenssamfundet, herunder FN’s deklaration af menneskerettigheder, OECD Guidelines for multinationale virksomheder, ILO’s konventioner for arbejdstagerrettigheder og Global Compacts ti principper for bæredygtig virksomhedsadfærd. Der foretages jævnligt stikprøvekontroller af porteføljen med henblik på at sikre mod brud af international lovgivning, miljøbeskyttelse, menneskerettigheder, ansættelsesvilkår og korruption. I den samlede investeringsvurdering af ønskede papirer indsamles der også ESG-data, så det er en integreret del af forvaltningen. Undersøgelsen har dog ikke været mulig at lave ifm. investeringer i indeksfonde.
Menneskerettigheder
Jysk Energi koncernen sætter troværdighed og åbenhed højt. Man skal kunne ytre sig frit, hvis man har oplevet uregelmæssigheder eller ulovligheder begået af firmaets ansatte eller leverandører.
Medarbejderne er ofte de første til at opdage uregelmæssigheder eller ulovligheder på arbejdspladsen. Det sker dog, at man kan være tilbageholdende med at gå videre med sin mistanke til nærmeste chef eller ledelse, da man føler, at man derved er illoyal overfor kolleger eller virksomheden.
Derfor er der oprettet en whistleblower-ordning. I whistleblower-ordningen kan medarbejdere i god tro foretage anonyme eller ikke anonyme indberetninger om kritisable forhold eller dispositioner, som kan afdække ulovligheder eller skade selskabets omdømme.
Der har indtil nu ikke været nogle rapporteringer til whistleblower-ordningen.
Monopolvirksomhed og armslængdeprincippet
Elforsyningsloven stiller strenge krav til adskillelse af monopol og kommercielle selskabsaktiviteter, hvilket har stor betydning for måden, Jysk Energi A.m.b.a tilrettelægger arbejdsgange i koncernens selskaber. Det er bl.a. et krav, at selskabets monopolvirksomhed har særskilt bestyrelse og direktion.
Reglerne har til hensigt at sikre, at koncernens kommercielle aktiviteter ikke på nogen måde drager fordel af netselskabets monopolstatus. Til det formål har NOE Net udarbejdet et program om ”Intern Overvågning”, der løbende overvåger og sikrer, at der ikke forekommer diskriminerende adfærd. Programmet skal bl.a. sikre, at der er lige adgang til elnettet for alle elhandelsselskaber, og at netselskabet ikke favoriserer bestemte selskaber.