Thyborøn Havns elaftale med Jysk Energi sparede havnen for cirka 400.000 kroner alene det første år.

Kunderådgiver Jan Stigaard Larsen fra JYSK ENERGI kontaktede direktør i Thyborøn Havn Jesper Holt Jensen, på et tidspunkt hvor priserne på el var meget lave.

Fakta

Thyborøn Havn er en kommunal selvstyrehavn ejet af Lemvig Kommune.

Havnen fejrede i 2014 sit 100-års fødselsdag og er i dag målt efter mængde og værdi en af Danmarks tre største fiskerihavne, med cirka 100 hjemmehørende fiskefartøjer.

Havnen er 9 meter dyb og har 5,5 kilometer kaj.

Thyborøn Havns nye elaftale med JYSK ENERGI sparer havnen for cirka 400.000 kroner alene det første år.

Selv om det måske lyder af håndører, så kan der være stor forskel på at betale 21 øre eller 45 øre per kWh el. Især hvis man er en stor virksomhed, som bruger meget strøm. Sådan en virksomhed er Thyborøn Havn. En ny elaftale med JYSK ENERGI betyder, at havnen sparede hele 400.000 kroner på elregningen alene det første år af aftalens i alt tre år.

Selv om man omsætter for meget store beløb hvert år, er 400.000 kroner til at tage og føle på, vurderer direktør i Thyborøn Havn Jesper Holt Jensen.

– Det er et stort beløb. Vi er jo meget prisbevidste her vestpå, så vi er rigtigt glade for at kunne spare så mange penge. Det kan mærkes på bundlinjen, siger Jesper Holt Jensen.

21 ØRE PER KWH

I juni 2017 var elpriserne i Danmark så lave, at JYSK ENERGI foreslog mange af sine kunder – herunder også Thyborøn Havn – at skifte fra variable elaftaler til fastprisaftaler, som sikrer kunden en fast, lav elpris i tre år. I juni 2017 kostede en kWh 21 øre plus moms.  Til sammenligning kostede en kWh mellem 40 og 45 øre i december 2019.

– Vi er rigtigt glade for den rådgivning, vi fik fra JYSK ENERGI. Vores hovedfokus er ikke at holde øje med elpriserne, så vi havde ikke selv tænkt på at lave en ny elaftale, hvis ikke kunderådgiver Jan Stigaard Larsen fra JYSK ENERGI havde kontaktet os, siger Jesper Holt Jensen.

PROAKTIV RÅDGIVNING

Proaktiv rådgivning er en del af JYSK ENERGIs kundeservice, fortæller kunderådgiver Jan Stigaard Larsen.

– Vi kontakter vores kunder, hvis vi kan se, at det vil være godt for dem at lave nye aftaler. Proaktiv rådgivning til vores kunder er en del af vores kundeservice. Det er blandt andet derfor, man skal vælge JYSK ENERGI. Vi ringede til vores kunder og tilbød dem at kigge på deres elaftale, fordi elpriserne var så lave. Thyborøn Havn slog til, og det var fornuftigt, siger Jan Stigaard Larsen.